Wednesday, May 22, 2019
Log In

Aanmelden

Wachtwoord vergeten?

Subtotaal winkelwagen: € 0,00

Politie wil met vliegende brigades pakkans verhogen

Snel via Twitter waarschuwen voor een alcoholcontrole? Vergeet het maar. Tijdens de nieuwe bob-campagne, die eind deze maand start, zet de politie meer dan ooit in op vliegende brigades. Met zo’n ‘bob-upcontrole’ blijven agenten een kwartier op één plek staan om dan snel weer op een andere locatie op te duiken. “Zo verhogen we de kwaliteit en de pakkans van onze controles”, zegt bevoegd ­minister Jan Jambon (N-VA).

“We willen de kwaliteit van onze controles verhogen. Daarom moeten onze politiediensten slim te werk gaan. En dat kan door snelle en korte controles te organiseren. Tijdens de komende bob-campagne ga je die nog vaker zien”, stelt Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van bevoegd minister Jan Jambon.

Een ‘bob-upcontrole’ kan soms na een halfuur al afgelopen zijn, waarna de politiediensten zich op een andere locatie opstellen. “Dat verrassingseffect is echt nodig als we dronken bestuurders uit het verkeer willen plukken”, zegt Peter Dewaele, woordvoerder van de federale politie. “Daarom sturen we deze campagne ook extra politieagenten de baan op om opvallend rijgedrag vast te stellen. Een auto die abrupt remt en optrekt, die plots van zijn rijstrook afwijkt of begint te slingeren: die bestuurders gaan we sneller uit het verkeer plukken.”

Voor de komende bob-campagne stelt de politie zich 250.000 alcoholcontroles als doel. Evenveel als vorig jaar. Dat aantal werd makkelijk gehaald: er hebben in totaal 409.000 bestuurders moesten blazen. Of die doelstelling ook deze bob-campagne wordt gehaald, is de vraag. Politiediensten zijn door het terreurniveau 3 nog altijd fors bevraagd. “De politiediensten staan inderdaad onder druk, maar dat is geen reden om het aantal alcoholcontroles te verminderen. Dit blijft een topprioriteit”, zo klinkt het bij Jambon. Politievakbond VSOA vreest wel bandwerk. “Zo’n streefcijfer komt de kwaliteit van onze controles niet ten goede. Als we een bestuurder laten blazen, moeten we ook zijn boorddocumenten vragen. En nagaan of de auto is verzekerd en is ingeschreven. Dat kunnen we nu niet garanderen”, zegt woordvoerder Vincent Houssin.

Bron: Het Nieuwsblad 15/11/2016